ARI prosazuje legislativní a systémové změny v rezortu dopravy s cílem stabilizovat, zefektivnit a zrychlit naplňování cílů dopravní politiky ČR. Proto ARI prosazuje systémové řešení v podobě novelizace zákona o liniových dopravních stavbách podle německého modelu a jiných zahraničních praxí. Novelizace tohoto zákona zjednoduší, zrychlí a zefektivní projektovou a majetkoprávní přípravu staveb dopravní infrastruktury v ČR.
Tento zákon by měl souhrnně upravit výstavbu dálnic, silnic I. třídy, železnic a vodních cest včetně EIA, správních řízení, vydávání rozhodnutí a dalších. Zákon by měl být speciálním zákonem vůči stavebnímu zákonu a měl by zavést jediné řízení, jednostupňové rozhodnutí a jediný speciální úřad s celostátní působností. Německá ale i jiné zahraniční právní úpravy nám mohou být vzorem, neboť jsou zavedené, vyzkoušené a úspěšně fungují někde již několik desetiletí.
Vize ARI ke změnám povolovacích procesů:
- Inspirujme se vhodnou vyzkoušenou a fungující mezinárodní praxí
- Nutná změna přístupu a myšlení – na straně státu i veřejnosti
- Proces musí být předvídatelný a časově omezený
- Jedna stavba = jedno řízení = jeden úřad, ale …
- … detailnější posouzení vlivu na životní prostředí už při trasování variant
- Existence instrumentu proti cílené obstrukci ve výjimečných případech
- Neubírat práva dotčené veřejnosti – zjednodušit a jasně vymezit proces
- Pro liniové stavby – úprava musí být řešena speciálním zákonem č. 416/2009 Sb.