Vyšší kvalita nabídek a dodavatelských týmů, lepší úroveň poskytovaných služeb a inovativní řešení, která mohou v reálu uspořit veřejné finance. To jsou některé z předností, které může České republice přinést zadávání a hodnocení veřejných zakázek podle metody Best value.
Metoda Best value je koncept založený na výběru dodavatele podle nejlepšího poměru kvality a ceny, kdy zadavatel posuzuje, jakou hodnotu dostane za vynaložené prostředky. Při hodnocení nabídek tak není pod tlakem, aby vybíral zhotovitele pouze podle nejnižší nabízené ceny, což vede k častým komplikacím při realizaci zakázky či výsledné kvalitě. Cena zůstává podstatným faktorem i při využití metody Best value, ale důležitou roli hraje při hodnocení nabídky také úroveň expertizy dodavatele, kvalita jeho týmu i výsledného řešení. Přístup lze úspěšně využít nejen při projektování a výstavbě dopravní infrastruktury, ale také u projektů z oblasti informačních technologií a služeb, jako jsou facility management, stravovací a úklidové služby apod.
V metodě Best value je váha cenové nabídky 30 procent. Kvalitativní hodnocení s vahou 70 procent je zaměřeno na úroveň expertízy, rizika a přidané hodnoty. Nedílnou součástí je také pohovor s klíčovými členy týmu, který může mít váhu mezi 20–30 procenty, stejně jako cena. Tato metoda dává veřejným zadavatelům příležitost vybrat si uchazeče, pokud zcela zjevně kvalitativně převýší ostatní, a uchazečům zase umožňuje předvést, co umí.
Důležitou součástí metody Best value je i možnost využití tzv. předběžné tržní konzultace, kdy si mohou zadavatelé a potenciální dodavatelé transparentně vyjasnit jednotlivé část veřejné zakázky.
Metodika BEST VALUE
Jedná se o koncept založený na „Nejlepším poměru ceny a výkonu“ (BPQR), kde kvalitativní kritéria a cena jsou posuzovány z pohledu hodnoty za peníze (BV se vyvinula z dříve známé metody MEAT – Most Economically Advantageous Tender, Ekonomicky nejvýhodnější nabídka).
Obecné principy BV
Fáze hodnocení
performance – odborná úroveň
risk assessment – identifikace a řízení rizik
value add – přidaná hodnota
interview – pohovory s klíčovými členy odborného personálu
Fáze ověřovací – clarification phase
V této fázi vybraný účastník v diskusi se zadavatelem připraví detailnější popis a harmonogram svého plnění, které se stanou přílohou smlouvy. Zadavatel zároveň provádí kontrolu, aby byl zajištěn soulad s nabídkou, která byla předmětem hodnocení.