Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Ťok chce rehabilitovat model PPP

Váznoucí dálniční výstavbu mají v Česku pomoci urychlit také soukromí investoři. Prosazuje to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který chce rehabilitovat model PPP, tedy spolupráci veřejného a soukromého sektoru při financování a výstavbě dopravní infrastruktury. “V ČR si projekty PPP nezískaly dobrou pověst. Před lety nevyšly pokusy využít je při stavbě ostravské dálnice D 47 a jihočeské D 3. Budeme se snažit vyvarovat chyb z těchto pokusů,” uvedl Ťok na včerejší pražské konferenci, věnované právě využití PPP v dopravní infrastruktuře.

Koncesionáře určí mezinárodní tendr

Ministerstvo dopravy už zahájilo přípravu PPP projektů pro dostavbu rychlostních silnic R 4 z Prahy do Příbrami a Strakonic, a R 7 z hlavního města na Slané a Chomutov.

“Tyto rychlostní silnice byly pro ověření PPP vytipovány proto, že nejsou zařazeny do transevropské sítě a nelze na ně tedy čerpat finanční prostředky z fondů EU,” vysvětlil Ťok.

Důvodem, proč by se mělo už nyní použít PPP, však podle Ťoka není nedostatek peněz. Těch má Státní fond dopravní infrastruktury na svém kontě dost. Je ale třeba využít předností soukromých investorů.

Nejdále pokročily přípravy pro projekt PPP na dostavbu R 4. Z jejích plánovaných 84 kilometrů je už v provozu 47 km. Ve výstavbě je od 1. dubna dalších pět kilometrů, které buduje na Příbramsku Skanska. Dostavět se tedy musí 32 km, na něž bude využito PPP.

“Podmínky pro vyhlášení mezinárodního tendru na R 4 předložíme ke schválení vládě letos v prosinci. Počátkem příštího roku pak tendr vyhlásíme. Pokud vše proběhne hladce, začne koncesionář tuto rychlostní silnici dostavovat ještě v roce 2016,” informoval náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Koncesionář, který vzejde z mezinárodního výběrového řízení, za své peníze daný úsek postaví a bude jej pak třicet let provozovat. Postará se i o náležitou údržbu.

Vynaložené finanční prostředky mu stát včetně přiměřeného zisku bude zřejmě vracet z vybíraného mýtného a po uhrazení celé částky rychlostní silnici převezme do svého vlastnictví.

Příznivcem i Babiš

Velkým propagátorem modelu PPP je i ministr financí Andrej Babiš (ANO). Na konferenci to uvedla jeho poradkyně Jana Mayerová. Jak prohlásila, stát není dobrý investor. Ten soukromý si lépe ohlídá, aby se stavělo kvalitně a nedocházelo k hospodářským ztrátám.

Boom PPP projektů by měl v České republice nastat po roce 2023, kdy ustane masivní příliv peněz z fondů EU.

“Právě PPP nám může pomoci dokončit rychleji plánovanou dálniční síť ČR. Ta má nyní včetně rychlostních silnic 1243 kilometrů a stále jí ještě chybí 800 km,” zdůraznil Ťok.

***

Rychlostní silnice byly pro ověření PPP vytipovány proto, že nejsou zařazeny do transevropské sítě Dan Ťok, ministr dopravy.

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?