O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Stát chce začít stavět silnice formou PPP projektů

Pro výstavbu významných komunikací by Česká republika měla využívat i takzvané PPP projekty, tedy kombinaci veřejných a soukromých investic. Takové plány má alespoň ministr dopravy Dan Ťok s tím, že už jsou známy i první možné projekty. Sám ministr zmínil výstavbu dalších úseků rychlostních silnic R4 a R7, prezident Miloš Zeman při své nedávné návštěvě Pardubického kraje přidal i rychlostní komunikaci R35.

Pro výstavbu významných komunikací by Česká republika měla využívat i takzvané PPP projekty, tedy kombinaci veřejných a soukromých investic. Takové plány má alespoň ministr dopravy Dan Ťok s tím, že už jsou známy i první možné projekty. Sám ministr zmínil výstavbu dalších úseků rychlostních silnic R4 a R7, prezident Miloš Zeman při své nedávné návštěvě Pardubického kraje přidal i rychlostní komunikaci R35.

O využití PPP projektu pro výstavbu R35 z Opatovic nad Labem kolem Vysokého Mýta a Litomyšle na Moravu se již v minulosti uvažovalo. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický však varoval před neuváženým postupem. „Proti těmto projektům nikdo nic nemá, ale jde o vyvážení vzájemných podmínek mezi soukromým a veřejným sektorem. Mám obavy, aby tyto úvahy zase nevedly k oddálení celé stavby,” uvedl Netolický. Podle něj jsou PPP projekty záležitostí několika let, přitom výstavba první části R35 v Pardubickém kraji za současných podmínek financování ze státních či evropských zdrojů by mohla začít letos nebo příští rok. Stavět by se mohly alespoň některé mostní konstrukce na trase.

Kauza D47 stále varuje

PPP projekt chtěla česká vláda v minulosti využít pro výstavbu dálnice D47 na Ostravu, která je nyní značena jako D1. Zemanova vláda před volbami v roce 2002 svěřila výstavbu a provoz dálnice bez výběrového řízení izraelskému konsorciu Housing and Construction za 125 miliard Kč. Stavba měla být dokončena v roce 2009. Nakonec však vláda Vladimíra Špidly v roce 2003 od smlouvy ustoupila, podle tehdejšího premiéra se projekt ukázal pro stát jako velmi nevýhodný. Zakázku také provázelo podezření z korupce.

Soukromí investoři by mohli postavit další úseky na R4 a R7

Vhodné komunikace pro financování ze soukromých peněz jsou podle ministra Ťoka rychlostní silnice R4 z Prahy do Příbrami a Strakonic a rovněž R7 z Prahy na Chomutov. Jde o komunikace, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN – T) a je možné na jejich stavbu použít pouze národní zdroje, nikoliv evropské dotace. To byl problém v případě úseku D3, který dříve úřad chtěl formou PPP projektů stavět. Evropské spolufinancování totiž vyvolávalo kritiku, proč podobný projekt svěřovat soukromé společnosti, když si na kofinancování může stát například půjčit a úroky z půjčky vyjdou laciněji.

Zdroj: http://www.dnoviny.cz

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?

Přihlašte se k odběru novinek