Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Soukromý investor zajistí celou kolejovou smyčku přes letiště, odhad činí 28 miliard

Mezi Masarykovým nádražím a letištěm má jezdit šest párů vlaků za hodinu, cesta potrvá 25 minut.

Pole působnosti soukromého investora při budování trati na pražské letiště bude širší, než se dosud veřejně uvádělo. Soukromník v rámci projektu zajistí napojení letiště nejen od pražského Veleslavína, ale i od Kladna přes odbočku Jeneček.

Informace padla na čtvrtečním Investorském dni ve Fantově budově, kde Správa železnic (SŽ) a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) představily základní obrysy prvního projektu PPP při budování tuzemských tratí. Prezentace přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a bank, dalších 80 se připojilo online.

Celkem se soukromník postará o zbudování téměř 15 kilometrů trati od Veleslavína přes Ruzyni na letiště a dále k odbočce Jeneček na kladenské trati. Tím vznikne přes letiště velká kolejová smyčka, které SŽ říká zaokruhování. Dosud se v souvislosti s projektem PPP mluvilo pouze o úseku Veleslavín – letiště s tím, že stanice na letišti bude mít kusé koleje a bude připravena na jejich případné prodloužení. Od letiště na Kladno by přitom podle SŽ mohla být snazší příprava, neboť jde vesměs o pole a pozemky patřící letišti.

Projekt zahrnuje i zbudování stanic Veleslavín, Ruzyně, Dlouhá Míle a Letiště Václava Havla a nové zastávky Praha-Liboc. V prezentacích se objevila i zastávka Letiště Václava Havla Terminál Západ, takový ale na letišti není. Podle náměstka šéfa Správy železnic Mojmíra Nejezchleba jde o vzdálenou budoucnost, v projektu PPP tato zastávka nebude. Naopak by tam mělo být komunikační a zabezpečovací zařízení, především ETCS a GSM-R.

Investiční náklady (CAPEX) v cenách letošního roku jsou odhadovány na 1,1 miliardy eur (cca 28 miliard korun). Soukromé konsorcium, tzv. koncesionář, trať zafinancuje, postaví a bude se o ni 25 let starat. Po tu dobu mu bude stát vynaložené prostředky splácet. Finální účet tak bude (stejně jako například u hypoték) výrazně vyšší.

Právě finanční hledisko celé akce bude při výběru koncesionáře klíčové, dle řečníků by mělo mít váhu 95 procent. Riziko inflace přitom nebude čistě na koncesionáři, jako je tomu u dálnice D4. „Reflektujeme velkou inflaci minulých let,“ uvedl Martin Janeček z EBRD.

K výběru koncesionáře a finančnímu uzavření by mělo dojít do konce roku 2026. Jde o smluvní zajištění úvěrů, díky čemuž může koncesionář začít čerpat finanční prostředky na stavbu a začít stavět. Finanční uzavření bývá podmínkou pro úplnou účinnost smlouvy mezi státem a koncesionářem. Stavba potrvá čtyři roky.

Například finanční uzavření na první dálniční PPP projekt (D4 mezi Příbramí a Pískem) bylo učiněno na jaře 2021 s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Koncesionář (skupiny Vinci a Meridiam) za to postaví 32 nových kilometrů dálnice a následně se o ně bude 24 let a čtyři měsíce starat, a to včetně dalších dříve dokončených 16 kilometrů. Dálnice bude hotová letos v prosinci, pak bude stát muset začít splácet.

Na první železniční projekt PPP už má SŽ od letošního jara poradce. Vybrané poradenské konsorcium tvoří společnosti Deloitte, Česká spořitelna, advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný (nově pod názvem Portos) a projektantská firma AFRY. Tendr na poradce vyhlásila koncem minulého roku Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), s níž na tomto projektu Správa železnic spolupracuje.

Dvoukolejná trať se za stanicí Praha-Ruzyně stočí přes novou stanici Dlouhá Míle k Terminálům 1 a 2, v letištním areálu se zanoří pod zem do stanice Praha-Letiště Václava Havla. Maximální rychlost na trati bude 120 km/h, elektrifikována bude střídavou soustavou 25 kV 50 Hz.

Řízení provozu bude po dokončení zajišťovat Správa železnic z dispečinku na Balabence. Mezi Masarykovým nádražím a letištěm má jezdit podle Petra Pavlíčka z AFRY šest párů vlaků za hodinu (cesta potrvá 25 minut), mezi centrem Prahy a Kladnem čtyři páry vlaků za hodinu, a to ve špičce (cesta potrvá 29 minut). Mezi letištěm a Kladnem mají jezdit dva páry vlaků za hodinu ve špičce.

Trať Veleslavín - Letiště Václava Havla. Pramen: Správa železnicNapojení letiště na odbočku Jeneček, tzv. zaokruhování trati na letiště. Pramen: SŽBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba nádraží Veleslavín. Pramen: SŽ/idhea-architekti-dalibor-hlaváčekVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicVizualizace železniční stanice na Letišti Václava Havla. Foto: idhea architekti / Správa železnicStav příprav modernizace trati Praha - letiště - Kladno (jaro 2024). Zdroj: SŽ
 

Zdroj: zdopravy.cz

Autor: Jan Šindelář

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?

Zajímá vás téma
Vysokorychlostní tratě (VRT)?