Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

ŘSD získalo další pozemky pro D35 u Mohelnice, dostavba klíčového úseku počítá s nový termínem

Takřka tři čtvrtě miliardy vynaložil český stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic na výkup pozemků potřebných pro stavbu nového úseku D35 Mohelnice – Staré Město. Podle zástupců ŘSD majetkoprávní příprava postupuje rychle, u termínu zahájení výstavby ale došlo k posunu na rok 2026. 

Při náročném procesu přípravy stavby nové části dálnice D35 Mohelnice – Staré Město spolupracuje Ředitelství silnic a dálnic na získávání potřebných pozemků s další státní institucí a sice se Státním pozemkovým úřadem (SPÚ). „V trase došlo k převodu 46 pozemků o celkové výměře téměř 71 tisíc metrů čtverečných. Od podání žádosti k realizaci dohody uplynulo devět měsíců, proces tedy trval od srpna 2023 do května 2024. Zájmová oblast se týká katastrálních území Křemačov, Loštice, Míroveček, Mohelnice, Podolí u Mohelnice, Řepová a Starý Maletín,“ popsal mluvčí olomouckého pracoviště ŘSD Miroslav Mazal.

Ten dodává, že kromě kooperace ŘSD a SPÚ úspěšně pokračují také výkupy parcel. „V současné době má ŘSD vyřešeny výkupy pozemků od 86 procent vlastníků, což odpovídá 78 procentům listů vlastnictví – z hlediska finančních prostředků jsme na tyto výkupy vynaložili cca 730 500 000 korun,“ přiblížil mluvčí. 

Stavbu D35 Mohelnice – Staré Město a navazující úsek Staré Město Opatovec plánuje stát vybudovat metodou PPP, jehož podstatou je získání financí od soukromého investora na nákladnou výstavbu a následný dlouhodobý pronájem stavby veřejnému sektoru. Více než 34 kilometrů dálnice s budoucím nejdelším českým dálničním tunelem u Dětřichova, vyjde na přibližně 30 miliard korun.

Také zajištění financování je složitou záležitostí, stát musel opakovat výběrové řízení na odbornou poradenskou firmu, která má transakci zajistit z pohledu právního, finančního, ekonomického a technického. Transakčního poradce se podařilo vybrat na druhý pokus a tým z konsorcia tří firem bude nyní připravovat s příslušným úřady postup výběru soukromého investora obřího projektu. V průběhu letošního roku se v informačních dokumentech spojených se stavbou D35 Staré Město – Mohelnice objevoval jako orientační termín zahájení stavby rok 2025, nyní už je v aktualizované verzi uvedený rok 2026. V současnosti probíhá také stavební řízení pro získání stavebního povolení na úsek od Mohelnice, navazující část už klíčové potvrzení obdržela loni. 

„Práce na přípravě se rozbíhají v rychlém tempu. Další klíčový termín je 13. června 2024, kdy v budově ministerstva dopravy proběhne investorský den. Na něm představíme všem potenciálním zájemcům o účast v tendru klíčové parametry projektu zmíněných úseků dálnice D35. Jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ uvedl ministr Dopravy Martin Kupka (ODS) na webu resortu.

Pokud nedojde k dalším změnám, uvádí nyní ŘSD termín pro dokončení posledních úseků D35 na klíčovém alternativním spojení Moravy a Čech rok 2029. 

Zdroj: Hanácká drbna

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?