Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Nejvyšší čas řešit, jak zafinancujeme vysokorychlostní železnici.

Bez soukromého kapitálu to nejspíš nepůjde

Když vám i v pátek odpoledne zůstane sál zaplněný posluchači, svědčí to o důležitosti probíraného tématu. A výstavba vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice takový tématem bezpochyby je. V červnu pořádala Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) mezinárodní fórum Vysokorychlostná železnice v Evropě a soukromý kapitál, které se konalo v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. A panovala zde jasná shoda v tom, že bez soukromého kapitálu se výstavba VRT v ČR neobejde, stejně jako např. ve Francii. Dveře na železnici otevírá PPP projektům dostavba dálnice D4, která je za obecné spokojenosti tímto modelem realizována. Zkušenosti chce ale veřejný sektor se soukromým kapitálem na železnici získat nejprve na dvojici projektů konvenčních tratí. 

Před 180 lety byly položeny základy železničních koridorů, které již dnes v České republice dosahují nejen z hlediska kapacity, ale i morálních požadavků na moderní přepravu svých maxim. Za pravdu tomu dá asi každý, kdo po železnici pohodlně zdolával stokilometrové vzdálenosti mezi velkoměsty ve Francii, Španělsku, Německu, Británii či Belgii… a pak přesedl třeba na některý ze spojů mezi Brnem a Prahou. I tato dvě města by ale v budoucnu měla dělit díky VRT jen přibližně hodina jízdy vlakem. 

Nová vysokorychlostní železnice je pro naši republiku nutností, neboť zásadně zrychlí osobní vnitrostátní a mezinárodní přepravu a zároveň přispěje k uvolnění kapacit na současných konvenčních tratích, které budou sloužit více regionální a nákladní přepravě. Opomenout nelze ani přínosy z environmentálního hlediska díky nižším emisím CO2 a podporu rozvoje regionů, jejichž obyvatelé mohou snadněji cestovat např. za prací do velkých měst, aniž by se do nich museli stěhovat.

Celý článek ke stažení 

Článek v časopisu Veřejné zakázky 4/2023

Zdroj: časopis Veřejné zakázky č. 4/2023

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?

Zajímá vás téma
Vysokorychlostní tratě (VRT)?