Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Hra o dálnici D35. PPP projekt musí příští rok běžet

Stavba dálnice D35 se soukromou účastí ze Svitav do Mohelnice nezačne příští rok. Soutěž má skluz. Vláda ji musí rozhýbat. I kvůli opozici.

Když se za minulého volebního období začala připravovat dostavba dálnice D4 na „leasing“, tedy první autostráda, která vzniká ve spolupráci soukromého a veřejného sektoru, uplynuly od výběru poradce pro výběr koncesionáře k zahájení stavby téměř čtyři roky. Teď chce stát takzvaný PPP projekt u zbylých dvou úseků dálnice D35 mezi Svitavami a Mohelnicí stihnout za mnohem kratší dobu.

To může být těžký úkol. Opakovaný tendr totiž nabral roční skluz a teprve před pár dny ministerstvo dopravy na pětatřicet kilometrů dlouhou dálnici komplikovaným terénem vybralo transakčního poradce, který má za úkol připravit všechny podklady pro výběr firmy, jež soukromou dálnici se čtyřkilometrovým dálničním tunelem postaví.

„Počínaje dnešním dnem má jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka po první schůzce se strategickým poradcem, po které poprvé zmínil posun termínu zahájení stavby z roku 2025 na rok 2026.

Úkolem ministerstva dopravy a vybraného konsorcia čtyř firem bude rychle připravit tendr na výběr koncesionáře, který bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí a zároveň provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec.

Na dotaz MF DNES, zda je reálné, aby v příštím roce již běžela soutěž, je ministr Kupka optimistou. „Určitě. My k tomu směřujeme. Byl bych rád, abychom už v příštím roce mohli tu soutěž uzavírat a směřovat všechno ke stavbě. Pevně doufám, že to projde ještě v tomto volebním období Poslaneckou sněmovnou, a pokud ne ve všech fázích, tak určitě hned těsně na začátku toho dalšího volebního období,“ řekl ministr Kupka.

Není jasné, jak se k rozpracovanému PPP projektu postaví nová vláda, která vznikne po volbách příští rok na podzim. Stínový ministr dopravy Martin Kolovratník říká, že pokud se hnutí ANO dostane do nové vlády a soutěž na podzim po volbách nepoběží, PPP projekt stopne.

„Pokud příští rok na podzim nebo i po volbách, ať ta konstelace bude jakákoliv, bude příprava PPP projektu tak daleko, že bude vidět, že se projektu daří, tak mi přijde zbytečné to měnit. Pokud však budeme mít jenom poradce a během léta či nejpozději podzimu nebude soutěž vypsaná, řekl bych: zkusili jsme to, ale pojďme pro PPP projekt vybrat náhradní projekt a dálnici postavit klasickým způsobem,“ řekl Kolovratník.

Práce na přípravě výběru koncesionáře se začínají podle ministerstva rozbíhat. Další důležitý termín je 13. června, kdy proběhne tzv. investorský den, kam budou pozváni všichni potenciální zájemci o účast v tendru. Už teď je jasné, že výběr koncesionáře bude daleko náročnější než v případě dálnice D4.

„Oproti D4 se jedná o výrazně náročnější stavbu. Jak z hlediska financí, tak samozřejmě z hlediska samotné technické části stavby. V trase je nejdelší dálniční tunel v České republice, což samozřejmě přináší obrovská rizika z hlediska výstavby. Rizika se v rámci projektu PPP hodně přenáší na dodavatele, který je bude chtít oceňovat,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Dodal, že na konci příštího roku budou vykoupeny pozemky a bude i stavební povolení. Cenu obou úseků projektanti odhadli na 30 miliard korun.

Zdroj: idnes.cz

Autor: Radek Latislav

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?