Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Dostavba dálnice D4 formou PPP má za sebou první rok

Budoucí trasa písecké dálnice D4 je rok po oficiálním zahájení už znatelně vidět v krajině. Aktuální stav prvního českého PPP projektu přijeli na dálnici D4 zhodnotit ministr dopravy Martin Kupka, generální ředitel VINCI Concessions Nicolas Notebaert a také zástupci druhého koncesionáře (Meridiam) a zástupci zhotovitele (EUROVIA CS).   

„Stavba D4 je referenčním projektem při rozhodování o využití PPP u dalších infrastrukturních projektů. Při současném napjatém stavu veřejných financí je to jedna z možných cest. PPP připadá v úvahu například u D35, u IV. železničního koridoru nebo při výstavbě některých vysokorychlostních tratí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

V loňském roce proběhlo vytýčení celé trasy, došlo k odstranění zeleně v lesích i mimo ně, byl realizován archeologický, pyrotechnický či hydrogeologický průzkum. Instalovány byly zábrany pro obojživelníky a uskutečnila se řada dalších prací při přípravě celého stavebního území. U křižovatky Lety vznikla výrobna důležitého materiálu pro stavbu. Tento prostor je strategicky umístěn (nachází se zhruba v polovině trasy), což napomůže zmírnit zátěž komunikací od nákladních vozidel.

„VINCI Hihghways úspěšně staví nebo provozuje téměř čtyři tisíce kilometrů dálnic po celém světě, ty nejblíže odsud se nacházejí na Slovensku, v Německu či Polsku. Všechny tyto zkušenosti přinášíme i na D4 a věříme, že i díky nim se PPP D4 stane nejen referenčním projektem v České republice, ale i příkladem udržitelnosti v oblasti infrastruktury,“uvedl generální ředitel Vinci Concessions Nicolas Notebaert.

V letošním roce se chystají rozsáhlé trhací práce u obce Milín, budou se zakládat mostní konstrukce a proběhne výstavba nových místních komunikací, na které bude převedena doprava ze stávající D4. Dokončují se rovněž přeložky inženýrských sítí a některé archeologické průzkumy. 

Všechny práce probíhají s maximálním důrazem na ekologii. To zahrnuje například recyklaci materiálů, zákaz používání pesticidů, budování ekoduktů pro divokou zvěř, nádrží na dešťovou vodu nebo výstavbu zábran pro ochranu obojživelníků.

Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Dálnice D4 podstatně urychlí spojení mezi středními a jižními Čechami a státní hranicí. Výrazně uleví řadě obcí v regionu, které jsou nyní zatěžovány intenzivní dopravou na silnici I/4, kde navíc často dochází k zácpám a dopravním nehodám.

Investice zahrnuje dostavbu zcela nových 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 24 let má konsorcium dálnici provozovat. Zhotovitelem stavby je na základě smlouvy s Via Salis společnost DIVia stavební, člen skupiny EUROVIA CS.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?