Česko a Rakousko uzavřou smlouvy o přeshraničním propojení dálnic do Vídně a Lince
Print Friendly

Dokončení jihočeské dálnice D3 a propojení s rakouskou S10 nebo obchvat Mikulova na D52 a spojení s dálnicí A5 byly hlavními tématy jednání ministra dopravy Dana Ťoka s rakouským ministrem Norbertem Hoferem ve Vídni. K oběma dálničním spojením by měly být sjednány mezistátní smlouvy. Ťok také zopakoval požadavek několika členských států EU na vyjmutí vynětí mezinárodní dopravy z aplikace obecné směrnice o vysílání pracovníků v rámci tzv. balíčku mobility.

“Jihočeská D3 je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí, pokračuje stavba 19 kilometru dálnice, na kterou navážeme brzy výstavbou dalších bezmála 20 kilometrů, na hranicích s Rakouskem chceme být v roce 2024,” říká ministr dopravy Daň Ťok s tím, že nyní probíhají jednání expertů s cílem připravit smlouvu o propojení dálnice D3 s rakouskou S10. Stejně tak je v jednání smlouva o propojení dálnice D52 s rakouskou A5.

“Dnes máme nově vydané územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova na D52, takže můžeme začít vykupovat pozemky a požádat o stavební povolení, abychom mohli začít v roce 2020 stavět,” dodává ministr s tím, že další úseky z Mikulova směrem do Brna budou navazovat v dalších letech.

Kromě silničního spojení přišla řeč i na železnici. Česko i Rakousko podporují zkracování jízdní doby mezi Prahou a Vídní i mezi Brnem a Vídní. Oproti současnosti by jízdní doba měla být do roku 2025 redukována o více než 15 minut, tj. na 3 hodiny a 45 minut.

Rakouské předsednictví EU má pomoci při řešení pravidel vysílání pracovníků

Česká republika je podle ministra Ťoka zklamaná, že mezi členskými státy nedošlo doposud k žádné dohodě v otázce balíčku mobility. Zásadní prioritou je vynětí mezinárodní dopravy z aplikace obecné směrnice o vysílání pracovníků. Obecná pravidla vysílání pracovníků není vhodné aplikovat na dopravu s ohledem na její vysoce mobilní charakter.

Další z priorit je umožnit čerpat dvě zkrácené týdenní doby odpočinku za sebou ve spojení s povinným návratem domů nebo do provozovny dopravce ve lhůtě 4 týdnů s tím, že zkrácené doby odpočinku by řidič vyrovnal doma v rámci prodloužené týdenní doby odpočinku spolu se svou rodinou.

“Je nežádoucí požadovat po řidičích trávit 45 a více hodin na dálničním odpočívadle nebo v motelu, když tento čas může řidič trávit delším odpočinkem v rámci svého sociálního zázemí. V tomto případě je ČR ochotna přistoupit ke změně nařízení s ohledem na rozhodnutí Evropského soudního dvora ve věci zákazu trávení běžného týdenního odpočinku v kabině vozidla,” dodává Ťok.

Rakouské předsednictví zahájilo sérii dvoustranných a vícestranných jednání se všemi členskými státy, a následně představí nový kompromisní návrh k diskusi na pracovní skupině Rady pro pozemní dopravu a ten nechat po diskusích schválit v prosinci.

Fotografie z dnešního jednání najdete na našem webu zde.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR