Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Až 200 km nových dálnic, příprava vysokorychlostních tratí a lepší veřejná doprava. Martin Kupka převzal řízení Ministerstva dopravy

  • 20. 12. 2021
  • Zpráva

Za čtyři roky přibude na 200 kilometrů nových dálnic na zelené louce, výrazně se pohne příprava prvních staveb vysokorychlostních tratí a zlepší se kvalita veřejné dopravy. Takové plány má nově jmenovaný ministr dopravy Martin Kupka, kterého do funkce uvedl předseda vlády Petr Fiala.

„Musíme pohnout s dostavbou Pražského okruhu, za čtyři roky bude rozestavěna klíčová část mezi Běchovicemi a D1, severní část okruhu bude připravena k výstavbě. Stejně tak potřebujeme dokončit D1 u Přerova a rozestavět co nejvíce úseků na D35, která je alternativní spojnicí východu a západu země,“ říká ministr dopravy Martin Kupka s tím, že ambicí je za čtyři roky postavit až 200 kilometrů nových dálnic na zelené louce.

Plánované investice do dopravní infrastruktury přesahující významně 100 miliard korun mají u nového ministra jasnou podporu a musí podle něj zůstat v obdobné výši i pro další léta. Zároveň chce vyhodnotit první PPP projekt na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 a zvážit použití stejné formy financování a provozování u dalších dopravních projektů.

„Chceme také zatraktivnit železnici pro cestující, nakoupit moderní a pohodlné vagóny. Výrazně pokročit se stavbami na IV. železničním koridoru s cílem zkrátit jízdní dobu z Prahy do Českých Budějovic na 1,5 hodiny. Rozestavíme také většinu staveb budoucího železničního spojení na letiště Václava Havla Praha. A především, připravíme první stavby vysokorychlostních tratí,“ vypočítává své plány ministr Kupka.

Za použití moderních aplikací a digitálních map chce také nový ministr zlepšit plánování a koordinaci silničních a železničních uzavírek. Cílem nastupující vlády bude také zatraktivnit veřejnou dopravu například postupným rozšiřováním jedné jízdenky OneTicket, rychlejší obnovou kolejových vozidel nebo zdravou soutěží na železnici.

Do roku 2025 bude podle nového ministra dopravy také kompletně digitalizovaná dopravní agenda. „Pro nový nebo vyměněný řidičský průkaz už nebude nutné chodit na úřad obce s rozšířenou působností, stejně tak zmizí povinnost nosit průkaz při řízení vozidla u sebe. Zápisy a změny v registru vozidel půjdou také vyřídit přes internet bez návštěvy úřadu,“ vysvětluje Kupka.

Martin Kupka přichází na Ministerstvo dopravy z pozice prvního náměstka hejtmanky Středočeského kraje zodpovědného právě za dopravu. Zároveň byl dlouholetým starostou Líbeznic a od roku 2017 je také poslancem. Podílel se na přípravě důležité legislativy – např. Zákona o právu občana na digitální služby, Bank ID a digitalizace stavebního řízení. Prosadil dva dny účinnosti zákonů a také automatické upozornění na konec platnosti osvědčení o technické způsobilosti vozidla pro držitele datových schránek. Kupka vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, pracoval v Českém rozhlase jako moderátor a redaktor, byl také mluvčím několika institucí a krátce i mluvčím vlády. Je ženatý, má dvě děti, volný čas tráví v přírodě, na kole nebo na lyžích.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR