Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Deset deka BIMu?

Zadavatel musí mít pro využití digitálního modelu jasný cíl

Nejen na pohled efektně vypadající 3D model stavby, ale hlavně ucelený soubor dat o stavebním díle pro usnadnění komunikace, zrychlení celého procesu projektování i samotné výstavby a následné správy. To podle Miroslava Kohouta, country managera společnosti Graitec, představuje digitální model budovy, pro který se používá zkratka BIM. Aby ale projekt zpracovaný metodou BIM přinesl pozitivní výsledky, musejí investoři vědět, proč a k čemu vlastně chtějí BIM využít, a vytvořit tomu odpovídající zadávací dokumentaci. Zní to triviálně, ale jak, bez jakékoliv jízlivosti, říká Miroslav Kohout:„Někteří investoři dnes ještě nevědí, co všechno s daty mohou dělat.“

Jaký pokrok jsme v digitalizaci stavebnictví s využitím BIM za poslední roky udělali a jak si stojíme? 

Začnu pozitivně. Sice nejsme v porovnání se zahraničím na špici, kde vidíme např. Velkou Británii, Skandinávii nebo některé státy Pobaltí, ale držíme se v první třetině pelotonu. Posouváme se díky individuální aktivitě projekčních a stavebních firem v komerční sféře a investorům, jako jsou Správa železnic, Pražská vodohospodářská společnost nebo Letiště Praha a další, kteří už mají zpracovaná opravdu velmi kvalitní zadání BIM projektů. Zbytek stavebního prostředí se díky tomu posouvá, v rámci těchto zakázek musí i další společnosti zavést do praxe nástroje a software s BIM související. Není možné zpracovat projekt v „omalovánkách“ a vydávat ho za BIM, ale je nutné splnit požadavky zadání. Povedla se takto už řada projektů, které jsou v různých fázích přípravy, a máme už i realizované projekty. To je pro další rozvoj digitalizace zásadní, protože jinak než praxí se BIM nenaučíme. 

Kde naopak vidíte rezervy? 

Výše uvedené platí jen pro malou část spektra stavebního a investorského prostředí, většina společností a organizací v soukromém a veřejném sektoru nyní teprve zjišťuje, jak málo toho mají připraveno, kolik toho je třeba vymyslet a naučit se. Jasně se potvrzují zahraniční zkušenosti, že zavedení BIM není jednoduché a jedná se o několikaletý proces. Rozhodně si nevezmete zadání a za měsíc nebudete mít partu lidí, kteří budou umět perfektně pracovat se softwarem a dokáží vyvinout 3D model stavby naplněný informacemi přesně podle zadání investora.

Celý rozhovor s Miroslavem Kohoutem ke stažení

Zdroj: časopis Veřejné zakázky č. 3/2022

Zajímá vás téma
BIM pro dopravní stavby?