Aktuálně

Pravidelně vás informujeme o aktivitách ARI a dění ve veřejné infrastruktuře nejen v ČR.

O asociaci

ARI je think-tank pro veřejnou infrastrukturu ČR. Sjednocuje a prosazuje dobrou mezinárodní praxi.

Výhody členství

Zprávy

Projekt PPP na D35. Soukromník zafinancuje dva nejdelší úseky s tunely, stát ho začne hledat v létě

Stát sáhnul po projektu PPP pro dálnici D35 po dosavadních zkušenostech s pilotním projektem na dálnici D4, které hodnotí jako pozitivní.

Dva nejdelší chybějící úseky D35, kterými se budování dálnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí završí, zafinancuje a postaví soukromý sektor v rámci projektu PPP. Stát s hledáním takzvaného koncesionáře hodlá začít letos ve 3. čtvrtletí, kdy vypíše kvalifikační kolo. Na semináři k projektům PPP v poslanecké sněmovně to minulý týden uvedl Martin Janeček, ředitel Odboru liniových staveb na ministerstvu dopravy. Vláda využití projektu PPP pro D35 schválila loni v srpnu.

Konkrétně jde o navazující úseky Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Z celkových téměř 35 kilometrů dálnice má přitom přes pět kilometrů vést ve dvou tunelech. Tunel Dětřichov bude měřit téměř čtyři kilometry, tunel Maletín 1,3 kilometru.

„Máme ambici zahájit obě stavby ve druhém pololetí roku 2025,“ řekl Janeček. Oba úseky už mají územní rozhodnutí. Předpokládaná cena obou staveb je zhruba 32 miliard korun, financování koncesionářem však bude zřejmě vypadat jinak. Ten si do ceny zahrne i dlouhodobá rizika a také údržbu, kterou bude pro stát vykonávat i na navazující části dálnice Litomyšl – Opatovec, kterou postaví ŘSD ve své režii. Stavba má být hotova v roce 2027.

Stát sáhnul po projektu PPP pro dálnici D35 po dosavadních zkušenostech s pilotním projektem na dálnici D4, které hodnotí jako pozitivní. D4 financuje a buduje sdružení Via Salis, které tvoří francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam. Jde o první tuzemský dálniční projekt PPP. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků.

Podle smlouvy se státem má být stavba hotova v prosinci 2024. Dalších 25 let se o ni bude Via Salis starat. „Plnění smlouvy probíhá bez komplikací, dodavatel plní termíny a dnešní optikou není termín otevření dálnice ohrožen,“ sdělil Janeček. Podle něj je stavba zhruba v polovině, neboť je prostavěno 49 procent celkového objemu investice.

Mapa dálnice D35, fialově úseky PPP. Pramen: MDČR

Mapa dálnice D35, fialově úseky PPP. Pramen: MDČR

Autor: Jan Šindelář

Zdroj: zdopravy.cz

Zajímá vás téma
PPP pro veřejnou infrastrukturu?