ARI: Stanovisko k metodikám BIM zpracovaných SFDI

ARI vydala dlouho připravované stanovisko k návrhům metodik Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) věnovaných problematice BIM – Informačnímu modelování staveb pro projekty dopravní infrastruktury v ČR. Stanovisko vzniklo na základě připomínek a komentářů členů ARI získaných v rámci připomínkového procesu v období květen–červen 2018 a v návaznosti na představení metodik, které proběhlo dne 18. června 2018 formou kulatého stolu, kde došlo […]

ARI: Mezitímní rozhodnutí zrychlí výstavbu důležitých dopravních staveb až o čtyři roky

ARI vydala článek k institutu tzv. mezitímního rozhodnutí, který je klíčovou součástí novely zákona č. 416/2019 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Tento institut výrazným způsobem urychlí výstavbu vybraných dálnic, silnic první třídy či celostátních železničních tratí v Česku, kterou často blokují komplikace spojené s výkupem pozemků či mnohaleté spory s některými […]

Výstavba vysokorychlostní železnice může využitím digitálních technologií ušetřit Česku miliardy korun

ARI – TZ: Úspory v řádech miliard korun může České republice přinést využití digitálních technologií (BIM) při realizaci velkých dopravních staveb, jako jsou vysokorychlostní tratě. Shodli se na tom účastníci konference „Příprava výstavby britské vysokorychlostní železnice HS2 s využitím BIM“ pořádané v pondělí 26. února 2018 Asociací pro rozvoj infrastruktury (ARI). Na konferenci hovořili o svých zkušenostech […]

ARI: NÁVRH INSTITUTU PŘEDBĚŽNÉ DRŽBY

ARI navrhla a předložila Ministerstvu dopravy ČR a poslancům Parlamentu ČR institut předběžné držby do novely zákona 416/2009 Sb., Zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, který připravila podle vzoru německé právní úpravy, která je ve Spolkové republice Německo úspěšně využívána desítky let. V příloze níže naleznete znění paragrafové úpravy a vysvětlení principů včetně ukázky […]

STANOVISKO ARI K PLÁNU LEGISLATIVNÍCH PRACÍ NA ROK 2018

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) vydala stanovisko k plánu legislativních prací Vlády ČR na rok 2018, které bylo zasláno na Úřad vlády ČR. ARI se dlouhodobě věnuje procesu zefektivnění legislativního rámce upravujícího přípravu liniových staveb a výkupy pozemků a úzce spolupracuje s Ministerstvem dopravy ČR (MDČR) na návrhu nutných změn. Vzhledem k probíhajícím aktivitám MDČR ve vztahu k přípravě […]

ARI: Vyjádření pro média o významu autorizací v souvislosti s tendrem na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha-Brno-Břeclav

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) se podílela na předběžných tržních konzultacích u zakázky na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav. V jejich rámci jsme se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a deseti zájemci o účast v tendru konzultovali jeho vstupní podmínky. Požadavek zadavatele, že dodavatel musí disponovat čtyřmi autorizacemi, nelze podle ARI v případě […]

ARI: Alternativní metody zadávání a financování dopravní infrastruktury

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) přijala záštitu nad 12. konferencí dopravní infrastruktura 2017 v Litomyšli . Prezident asociace, Tomáš Janeba, představil Alternativní metody zadávání a financování  dopravní infrastruktury. Poukázal na fakt, že se neodvratně blíží konec dotací EU a je tedy nutné přesunout kompetence na profesionální infrastrukturní investory, manažery a operátory. Role soukromého kapitálu tak stále více roste.  Nejaktivnějšími zeměmi jsou Velká […]

ARI: Vize změn povolovacích procesů dopravních staveb

ARI společně s Havel, Holásek & Partners vedla na Mezinárodní konferenci EIA/SEA 2017 panel EIA a SEA v dopravě  na téma Vize změn povolovacích procesů dopravních staveb. Jedenáctý ročník konference se uskutečnil v Ostravě ve dnech 17. – 18. května 2017. Cílem bylo poskytnout prostor pro sdílení zkušeností se zpracováním SEA a EIA v ČR i zahraničí a pro výměnu názorů mezi zaměstnanci veřejné správy, autorizovanými osobami, zástupci investorů či neziskového sektoru. ARI ve […]

ARI: Společné stanovisko ARI-CACE-SVS-SPS k institutu předběžné držby

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI), Česká asociace konzultačních inženýrů (CACE), Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) a Svaz podnikatelů ve stavebnictví České republiky (SPS), jako hlavní profesní organizace v oblasti přípravy a výstavby dopravní infrastruktury vydaly společné stanovisko k možnosti urychlení procesů přípravy a povolování velkých liniových dopravních staveb národního významu. Žádost o podporu institutu předběžné držby byla zaslána […]

KOMENTÁŘ ARI K VYNECHÁNÍ KLÍČOVÉHO POZMĚŇOVACÍHO NÁVRHU K NOVELE STAVEBNÍHO ZÁKONA ZAVÁDĚJÍCÍHO DŮLEŽITÉ PRVKY K ZÁSADNÍMU URYCHLENÍ PŘÍPRAVY DOPRAVNÍCH STAVEB

Ve středu 5. dubna 2017 poslanecká sněmovna přes dlouhodobě veřejně proklamovanou snahu o urychlení výstavby silnic a dálnic překvapivě neschválila klíčový pozměňovací návrh, který byl předložen skupinou poslanců podporovaných napříč politickým spektrem. Pozměňovací návrh vznikl za podpory všech hlavních profesních organizací v oblasti dopravní infrastruktury a s využitím zahraniční dobré praxe. Pozměňovací návrh měl zavést instituty pro zásadní […]