Česká dopravní infrastruktura a její budování se mohou inspirovat v zahraničí, některé trendy už k nám pronikly
Jak je na tom česká dopravní infrastruktura? Je dostatečně rozvinutá, nebo potřebuje dobudovat? A pokud ano – jak toho dosáhnout co nejlépe a nejefektivněji? Na tato témata jsme debatovali s prezidentem Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) Tomášem Janebou. V mnoha směrech byl oprávněně kritický, jinde nešetřil slovy chvály. A naznačil, kde hledat inspiraci. Nepřekvapivě doporučil sledovat, co se děje v zahraničí.
Investoři podle něj netlačí dost na to, aby se sektor rozvíjel dynamičtěji. „Občas mám pocit, že nám vyhovuje dělat věci pořád stejně, tak jak jsme je dělali vždycky. To už ale mnohdy nestačí,“ krčí rameny Tomáš Janeba. Dodává, že motorem pokroku mají být investoři. Připouští ale, že v každém sektoru je situace trochu jiná. Jako příklad dává municipální projekt, na kterém ukazuje, jak je důležité vykročit mimo zaběhnuté myšlení. Má na mysli zdařilou rekonstrukci Střední školy a gymnázia v Českobrodské ulici v pražských Hrdlořezích. Ta se proměnila na vzorovou ukázku, že nejde vždy o peníze, ale o nápad a inovace. Projektu se podrobněji věnujeme na konci článku.
Víc „tlačit na pilu“ by ale podle Janeby měly také oborové svazy a asociace. „Nevidím konsensus ani snahu hledat cíl, kam se má celý stavební sektor posouvat. Každý má svůj vymezený pohled a ten si zarputile brání. Přitom každá stavba potřebuje multidisciplinární pohled, to, co vyhovuje jedné profesi, nemusí stačit té druhé. Příkladem je podoba zavádění BIMu v ČR, kde nedostatečná ochota spolupracovat je dlouhodobý problém. Podobné to bylo s PPP projekty. ARI je dlouhodobě doporučuje, protože mají svoji přidanou hodnotu. Přesto se neustále šíří rétorika, jak jsou drahé a nevýhodné. Já to samé říkám o současném způsobu zadávání, ceny letí a za horizont záruk nikdo nevidí. Až když nám dojdou dotace, tak PPP vezmeme na milost,“ připomíná prezident ARI.