Zelená pro stavbu vysokorychlostní tratě
Print Friendly

Stavba tratě pro rychlovlaky z Prahy přes Drážďany do Berlína i zrychlení vlakového spojení z hlavního města ČR přes Plzeň a Mnichov do Norimberku nabírají reálné obrysy.

Oba projekty totiž budou přeřazeny do kategorie naléhavých potřeb Spolkového plánu rozvoje dopravních cest do roku 2030, což umožní jejich realizaci urychlit.

“Jsem rád, že jsme dostali příslib přeřazení těchto projektů, a vnímáme ho jako potvrzení jejich nezbytnosti pro rozvoj evropské mobility. Chceme zajistit kvalitní dopravní napojení ČR na západní Evropu,” uvedl k tomu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), jenž se 25. srpna v Karlových Varech sešel se svým německým protějškem Alexandrem Dobrindtem.

Příslib přeřazení tratí do kategorie naléhavé potřeby oba ministři stvrdili podpisem Společného prohlášení o dalších plánech na rozvoj železničních spojení mezi ČR a Spolkovou republikou Německo.

Česká vláda schválila program rozvoje rychlých železničních spojení letos 22. května. Podle něj si rozvoj vysokorychlostní železnice, který napojí ČR na tratě v okolních státech, vyžádá na nákladech zhruba 650 miliard korun.

Trasa z Drážďan má podle tohoto programu pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav do Vídně a Bratislavy.

S její výstavbou by se mohlo začít před rokem 2030. Další tratě s rychlostí vlaků až 350 kilometrů v hodině pak mají směřovat z Brna do Katovic a z Prahy do Vratislavi.

Linka s autobusy na vodíkový pohon

Na schůzce v Karlových Varech ministři rovněž probírali, jak zlepšit napojení dálnice D 6 od Chebu na německou dálniční síť. Dobrindt informoval, že ještě letos začne v SRN výstavba čtyřproudového obchvatu obce Schirnding, která leží dva kilometry od státní hranice s ČR. Zároveň potvrdil, že spojení ze Schirndingu dál do Německa by mělo být v první fázi minimálně ve třech pruzích.

Ťok také s Dobrindtem diskutoval o aktuálních trendech v automobilovém průmyslu, zejména o vodíkové technologii a jejím využití v dopravě. Některé automobilky totiž už zahájily sériovou výrobu vodíkových vozidel. Česko a Německo proto podpoří pilotní projekt dálkové autobusové linky na vodíkový pohon, která by spojovala Prahu s Mnichovem, Norimberkem nebo Drážďany.

Zdroj: Právo