Slovensko narychlo mění zákon, chce urychlit výstavbu dálnic
Print Friendly

Bratislava 10. května (zpravodaj ČTK) – Slovensko po problémech s výkupem pozemků pro budování silnic u Bratislavy v rámci projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP) narychlo mění zákon, aby uspíšilo výstavbu dálnic a rychlostních silnic. Vláda premiéra Roberta Fica dnes schválila novelu příslušného zákona, která kromě jiného umožní státu získat stavební povolení na vybrané úseky silnic a také zahájit některé stavební práce ještě předtím, než pozemky vyvlastní.

Předlohu by měla projednat slovenská sněmovna na probíhající schůzi tak, aby nová pravidla platila již od poloviny května. Záměr vlády kritizovala opozice, na možnou protiústavnost upozornil i právník.

“Musím chránit stát a peníze státu. Není myslitelné, aby stát čekal na stavební povolení,” řekl novinářům ministr dopravy Arpád Érsek. Dodal, že výkup pozemků pod zmiňovaný obchvat Bratislavy a navazující rychlostní silnici vlastníci parcel prostřednictvím opakovaných odvolání k prokuratuře a soudu prodlužují.

Nově bude moci správce slovenských dálnic NDS v rámci takzvané předběžné držby k pozemku dostat stavební povolení již během vyvlastňovacího řízení a ještě předtím, než se stane vlastníkem půdy, na které budou silnice postaveny. Úřady podle předlohy také budou moci povolit na cizích pozemcích stavební práce v rozsahu, který umožní případný návrat vyvlastňované nemovitosti do původního stavu.

Z vyjádření ministra ovšem vyplývá, že stavební práce se rozběhnou naplno. “Odstranitelné zásahy jsou takové, že za čtyři roky bude asfaltový koberec, a ten lze odstranit, když tak soud rozhodne. Nepředpokládám, že soud tak rozhodne,” uvedl Érsek.

Slovensko ještě loni podepsalo s konsorciem pod vedením španělské společnosti Cintra smlouvu o výstavbě asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy prostřednictvím PPP. Stát ale dosud nedokázal vykoupit všechny pozemky a od konsorcia mu kvůli tomu hrozí pokuta. Podle Érseka by díky zmiňované novele zákona mohl stát ušetřit na výkupu pozemků nejméně 30 milionů eur (800 milionů Kč), což představuje rozdíl mezi znaleckými posudky státu a vlastníky parcel ohledně hodnoty pozemků.

Návrh vlády se ale nezamlouvá právníkovi. “Nemůžeme pod motivem boje proti spekulantům omezovat základní práva způsobem, který se může dotknout i osob, které možná nelze považovat za spekulanty,” citoval veřejnoprávní Slovenský rozhlas právníka Tomáše Kamence.

Slovenská média již dříve upozornila, že spekulanti se v minulosti dostali k informacím o trase plánovaných silnic v okolí Bratislavy či o umístění již budovaného závodu britské automobilky Jaguar Land Rover. Od původních vlastníků pak skupovali ornou půdu, která je ale mnohem levnější než stavební parcely.

Již první Ficova vláda prosadila v roce 2007 možnost výstavby dálnic a rychlostních silnic na nevyvlastněných pozemcích. Ústavní soud později takový postup ale označil za protiústavní. Slovenské ministerstvo dopravy uvedlo, že nejnovější balík opatření je v souladu se zmiňovaným verdiktem ústavního soudu.

Také v České republice zkomplikoval výkup pozemků přípravu staveb několika silnic. Sněmovna v dubnu schválila rozsáhlou novelu stavebního zákona, která má zrychlit povolování staveb. Čeští poslanci ale odmítli návrh, který by umožnil zahájení staveb dálnic i před vyvlastněním pozemků, jak to předpokládá nejnovější záměr slovenské vlády.

Zdroj: http://www.elogistika.info