Projektantů je málo. České firmy mají přetlak zakázek a mohou zdražovat
Print Friendly

  • Projektantské firmy jsou naplněné na 96 procent, zjistila analýza CEEC Research.
  • Za první čtyři měsíce letošního roku vzrostla hodnota zadaných veřejných zakázek o 847 procent.
  • Přetlak mezi nabídkou a poptávkou může vést ke zvýšení cen.

Ve stavebnictví chybí projektanti a podniky, jež stavby připravují, jsou přetížené. Platí to pro pozemní i dopravní stavby. Podle údajů analytické společnosti CEEC Research je současné vytížení projekčních kanceláří na 96 procentech. O tom, že počet zakázek poroste, svědčí nárůst výběrových řízení od státu a municipalit, jejichž hodnota za první čtyři měsíce letošního roku stoupla o 847 procent na 6,86 miliardy korun.

“Na letošní rok volnou kapacitu už v podstatě nemáme,” potvrzuje Radovan Hrnčíř, ředitel společnosti HBH, která patří k největším projektantským firmám v Česku a aktuálně pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje šest větších dopravních staveb. Podle Hrnčíře bude společnost přesto o další zakázky soutěžit. Počítá s tím, že na ně převede lidi z jiných projektů, které se zastaví. “A to je prakticky jistota,” uvedl Hrnčíř s ohledem na složitou byrokracii při přípravě dopravních staveb, která může jejich realizaci oddálit i o mnoho let.

“Často nelze říci, zda bude tendr dokončen za dva měsíce nebo za rok,” říká Pavel Havlíček, ředitel společnosti Sudop, která je lídrem na českém projekčním trhu. Podle něj se vytíženost firem obtížně plánuje, protože tendry na projektové i stavební práce často a opakovaně napadají spolky a sdružení, které se pokouší stavbám zabránit.

Hlavně příprava dopravních staveb se v letech 2010 až 2014 výrazně omezila. Pak naopak přišel velký nárůst prací spojený s nutností utratit peníze z evropských fondů, které vedly k masivním výdajům. Státní fond dopravní infrastruktury měl v roce 2015 rozpočet téměř 95 miliard korun.

Státní podnik ŘSD, který je investorem do nových dálnic, letos vydá na přípravu staveb celkem 2,4 miliardy korun. Částku kolem dvou miliard plánuje držet i v budoucích letech. Opoždění staveb kvůli přetlaku v projekčních pracích se ale podnik neobává. Většina chystaných staveb za více než 60 miliard, o jejichž rozjezdu mluvil na nedávném stavebním fóru ministr dopravy Daniel Ťok, už je prý z projektového hlediska připravena. “Tím se uvolňuje kapacita projekčních firem na zpracování projektové dokumentace u staveb, kde je v plánu zahájení v roce 2019 a dále,” řekl Jan Studecký, mluvčí ŘSD.

Nedostatek lidí ve stavebnictví ovšem není jen problém projekčních firem. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní pracuje ve stavebnictví 357 tisíc lidí, což je o 50 tisíc méně než před deseti lety. “Kvůli vleklé krizi opustila obor řada lidí, kteří už se do něj vrátit nechtějí. Zlepšení stavu není příliš realistické,” popisuje situaci v Česku Jiří Vacek, ředitel CEEC Research. Podle něj poptávka stavebních prací brzy převýší nabídku. “Při limitovaných kapacitách bude reálným výsledkem pouze růst cen.”

Zdroj: https://archiv.ihned.cz