Příprava prioritních staveb dálnic D6, D11, D35 nebo D48 pokračuje výběrem zhotovitelů
Print Friendly

Otevřením obálek s nabídkami začalo Ředitelství silnic a dálnic sérii výběrů stavebních firem, které postaví přes sto kilometrů nových dálnic. Nabídky na dostavbu 23 km dálnice D11 z Hradce Králové až na Jaroměř jsou v průměru o třetinu nižší než předpokládaná cena.

„Za poslední tři roky jsme zrychlili výstavbu a přípravu nových dálnic a silnic první třídy. Aktuálně stavíme 230 kilometrů bezpečnějších silnic, otevřeli jsme celkem 120 kilometrů nových komunikací a připraveno k zahájení v dalších měsících máme 152 kilometrů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Ředitelství silnic a dálnic dnes obdrželo ve druhém kole výběrového řízení na 7,4 kilometrů dlouhý úsek D11 1106 Hradec Králové – Smiřice šest nabídek. Oproti původně předpokládané hodnotě zakázky ve výši čtyři miliardy korun (4 008 000 000 Kč) nabídlo sdružení pod vedením EUROVIA CS, a.s. stavbu za 2,6 miliardy korun (2 593 810 985 Kč), což je 65 procent ceny. Druhá nejnižší nabídka je od společnosti Strabag, a.s. za 2,9 miliardy (2 949 893 796 Kč), to je 74 procenta z ceny. Třetí nejnižší pak podalo sdružení s vedoucí firmou COLAS CZ, a.s. za 3,2 miliardy korun (3 164 940 687 Kč), což je 79 procent z původně plánované výši zakázky.

O stavbu 15,2 kilometru dlouhého úseku D11 1107 Smiřice – Jaroměř se přihlásilo osm stavebních firem a sdružení. Nejnižší cenu nabídlo sdružení pod vedením firmy PORR, a.s. s nabídkou 1,49 miliardy korun (1 497 742 032 Kč), což je 62 procent předpokládané hodnoty zakázky. Další sdružení pod vedením firmy Metrostav, a.s. nabídla postavit úsek za 1,52 miliardy (1 528 230 420 Kč), to je 63,3 procenta. Třetí skončilo sdružení s vedoucí firmou M – SILNICE, a.s., která chce dostavit úsek za 1,57 miliardy (1 573 999 604 Kč), což je 65,2 procenta z původní předpokládané ceny 2,4 miliardy korun (2 413 000 000 Kč). Záruční doba na stavby je u všech nabídek 10 let.

U všech staveb nyní bude hodnotící komise jmenována vládou posuzovat nabídky, vyhodnotí tu nejlepší a doporučí ji k výběru. Pro nové stavby je to další krok vedoucí k zahájení výstavby desítek kilometrů úseků dálnic v následujících měsících. Většina prioritních staveb, která nemusela opakovat celý proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), již má zažádáno o stavební povolení, u některých vybraných stavebních objektů je již vydáno pravomocné povolení umožňující stavbu.

V dalších dnech bude pokračovat otevírání obálek se zhotoviteli výběr zhotovitelů na tři úseky karlovarské dálnice D6, pokračování dálnice D35 z Hradce Králové směrem na Mohelnici nebo obchvat Frýdku-Místku na D48.

Stavbu D11 účelově zdržují Děti země

Některé stavby dálnic se potýkají s problémem účelových odvolávání se proti vydanému stavebnímu povolení. Příkladem je úsek dálnice D11 směřující z Hradce Králové do Smiřic, kde může dojít až k ročnímu zdržení kvůli podanému rozkladu spolku Děti země.

„Podaný rozklad spolkem, který údajně chrání přírodu, je účelový, zavalí úřady několikaměsíčním papírováním místo toho, aby mohla stavba co nejdřív sloužit lidem a chránit především je před těžkou nákladní dopravou,“ dodal ministr Ťok.

Na trase budoucí dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Smiřice již probíhá archeologický průzkum, po kterém bylo možné ještě letos zahájit stavbu samotné dálnice. Vydané stavební povolení na úsek s číslem 1106-1 D11 Hradec Králové – Předměřice nad Labem není tak kvůli napadení spolkem Děti země platné.

 Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR